Peuterschrijfdans

Omdat ik het niet beter kan verwoorden dan de makers zelf
heb ik hieronder twee links gelegd naar de originele website
waar alles heel duidelijk naar voor wordt gebracht.

Schrijfdans is een unieke schrijf- en bewegingsmethode
voor alle kinderen van 3 t/m 12 jaar,
ongeacht hun motorische vaardigheden of verstandelijke vermogens.

http://www.schrijfdans.nl/index.php?menu_id=1

Voor de allerkleinsten is er onlangs peuterschrijfdans ontstaan.




http://www.schrijfdans.nl/index.php?menu_id=26

 

Enkele thema's zijn op maat gesneden van de peuters en kunnen in verschillende variaties gebruikt worden in de peuterklas.
Hieronder zal ik een uitgewerkt voorbeeld geven uit de klaspraktijk.
Hopelijk kan ik jullie verleiden om zelf eens iets uit te proberen.
Zelf heb ik de nascholing peuterschrijfdans gevolgd in Tielt die ik iedereen kan aanraden.
 

Thema 3: Pannenkoeken

Doel: ronddraaiende of cirkelbeweging

Dit thema heb ik opgestart tijdens het BC "zintuigen"
Tussendoor werd het lied met zijn bewegingen regelmatig gezongen.
Tijdens de BC's  "dozen" en "verkeer" heb ik het schrijbelen herhaald met differentiatie.

Bij elk thema hoort een verhaal van Jojo en Mima
Jojo en Mima mogen samen met mama pannenkoeken bakken.
Ik heb als ondersteuning van het verhaal echt materiaal gebruikt
waarmee later de kleuters konden spelen in de huishoek.

Elk thema heeft een heel aantrekkelijk lied.
Dit lied wordt regelmatig gezongen: bij het verhaal, bij momenten van bewegingsexpressie,
bij alle activiteiten in functie van de peuterschrijfdans zoals bv. het schrijbelen

→ Bij dit thema mag de huishoudelijke activiteit "Pannenkoeken bakken"
zeker niet ontbreken.
Het materiaal (een lege zak bloem, een lege doos melk, een doos met plastiek eitjes,
een echte pan, een echte klopper, ...) stimuleerde het spel in de poppenhoek waar de kleuters nog lang na het thema
blijven pannenkoeken bakken.

 Mogelijke bewegingsexpressies:
* elke kl een hoepel: kls roeren in de hoepel (je kan met één hand roeren of met 2 handen samen),
kls gaan in de hoepel liggen (pannenkoek) en draaien zich om
* op de speelplaats: kls lopen rond op de lijn van de cirkel
* idem in de zaal op muziek: als de muziek stopt, staan de kls stil
* met verschillende dozen een cirkel maken: kls stappen rond de cirkel
* elke kl heeft een doos: rond de doos stappen (beide richtingen)
* met linten maken de peuters de ronde beweging, zowel klein als groot,
in de richting van de klok als tegenovergestelde richting.

  Uitdrukkingen op het schrijfoppervlak
* met washandjes (op tafel/ op plastiek met scheerschuim) de boter smelt in de pan
* op het krijtbord (eerst met natte sponsjes, daarna met krijt)
* op plastiek/ op papier: met dikke penselen of sponsstokjes de bewegingen van het lied
* een ronde doos (bv kaasdoos) op het werkvlak: kls maken de beweging rond het doosje

 


Schrijbelen met scheerschuim
 

 


Schrijbelen met scheerschuim en verf
 


Schrijbelen met sponsjes op het bord
 

Na de schrijbelactiviteit kunnen rolletjes beschilderd worden
door ze heen en weer door de brij te rollen.


Schrijbelen op muziek rond het doosje.
 

Schrijbelen van een fiets